Help een stadsgenoot in nood: verhuur tijdelijk een kamer in jouw huis
Op 1 september is ‘Onder de Pannen Enschede’ gestart: een project waarbij je als huiseigenaar of -huurder tijdelijk een kamer kunt verhuren aan iemand die door persoonlijke omstandigheden zijn woning verliest. Denk daarbij aan een scheiding, baanverlies of faillissement. Om deze mensen in nood te helpen, is het nu heel makkelijk om voor maximaal 12 maanden een kamer in huis te verhuren.
Met ‘Onder de Pannen’ krijgt iemand in woningnood snel een tijdelijke woonruimte. Tegelijkertijd verdient de verhuurder een extraatje.
Rogier Visscher, Coördinator Onder de Pannen bij Incluzio Enschede, vertelt: “We weten allemaal hoe moeilijk het tegenwoordig is om een woning te vinden, of het nu gaat om huur of koop. De woningnood is hoog. Aan de andere kant zien we veel mensen die bijvoorbeeld alleen in een eengezinswoning wonen en ruimte over hebben. Of mensen die zich soms eenzaam voelen en het wel zien zitten om wat aanspraak te hebben in huis. Met ‘Onder de Pannen’ kan ik hen aan elkaar koppelen en is er een win-winsituatie. Een woningzoekende is tijdelijk geholpen aan woonruimte, een woningeigenaar of -huurder genereert wat extra inkomsten en helpt zo iemand in nood.”
Extra inkomsten, geen invloed op eventuele uitkering
Er zitten veel voordelen aan ‘Onder de Pannen’. Meedoen als kameraanbieder is gratis, zowel voor huiseigenaren als voor huurders van een sociale of particuliere huurwoning. Het geld dat je krijgt voor jouw kamerverhuur is een belastingvrij extraatje. Mocht je een uitkering hebben, wordt je met deze inkomsten niet gekort. Ook heb je geen omkijken naar een contract of administratie: alles wordt door Incluzio Enschede geregeld. Rogier Visscher biedt persoonlijke ondersteuning en advies tijdens de volledige huurperiode.
Ook als woningzoekende betaal je geen inschrijfkosten. Door tijdelijk een kamer te huren (maximaal 12 maanden), krijg je in een vaak toch al hectische periode wat extra lucht en tijd om een andere woonruimte te zoeken. Het biedt wat rust en kan daarmee echt het verschil maken in een noodsituatie.
Op deze manier willen de gemeente en Incluzio Enschede samen met inwoners de druk op de woningmarkt verlichten, maar ook mensen de kans geven om een nieuwe start te maken.
Jij bepaalt wie er in jouw huis komt
Samen met Rogier kijk je wie er mogelijk in de kamer komt wonen. Maar jij beslist uiteindelijk! Het is jouw huis en dus belangrijk dat jij een goed gevoel hebt bij de kandidaat. Er wordt gekeken naar de voorkeuren, wensen en verwachtingen van jou als verhuurder, maar ook naar die van de huurder. Rogier organiseert meerdere gesprekken waarin je elkaar beter leert kennen. Bij wederzijds enthousiasme wordt een huurovereenkomst getekend voor maximaal 12 maanden.
Bij Onder de Pannen worden kamers verhuurd aan 1 persoon per woning. Het is dus niet mogelijk om als stel of gezin een kamer te huren.
Meer weten of je aanmelden?
Voor meer informatie en de voorwaarden neem je contact op met Rogier Visscher, Coördinator Onder de Pannen bij Incluzio Enschede: 06 11 38 61 90 of per e-mail op onderdepannen@incluzio.nl. Of kijk op www.onderdepannen.nl/enschede.
Op 1 september is ‘Onder de Pannen Enschede’ gestart: een project waarbij je als huiseigenaar of -huurder tijdelijk een kamer kunt verhuren aan iemand die door persoonlijke omstandigheden zijn woning verliest. Denk daarbij aan een scheiding, baanverlies of faillissement. Om deze mensen in nood te helpen, is het nu heel makkelijk om voor maximaal 12 maanden een kamer in huis te verhuren.
Met ‘Onder de Pannen’ krijgt iemand in woningnood snel een tijdelijke woonruimte. Tegelijkertijd verdient de verhuurder een extraatje.
Rogier Visscher, Coördinator Onder de Pannen bij Incluzio Enschede, vertelt: “We weten allemaal hoe moeilijk het tegenwoordig is om een woning te vinden, of het nu gaat om huur of koop. De woningnood is hoog. Aan de andere kant zien we veel mensen die bijvoorbeeld alleen in een eengezinswoning wonen en ruimte over hebben. Of mensen die zich soms eenzaam voelen en het wel zien zitten om wat aanspraak te hebben in huis. Met ‘Onder de Pannen’ kan ik hen aan elkaar koppelen en is er een win-winsituatie. Een woningzoekende is tijdelijk geholpen aan woonruimte, een woningeigenaar of -huurder genereert wat extra inkomsten en helpt zo iemand in nood.”
Extra inkomsten, geen invloed op eventuele uitkering
Er zitten veel voordelen aan ‘Onder de Pannen’. Meedoen als kameraanbieder is gratis, zowel voor huiseigenaren als voor huurders van een sociale of particuliere huurwoning. Het geld dat je krijgt voor jouw kamerverhuur is een belastingvrij extraatje. Mocht je een uitkering hebben, wordt je met deze inkomsten niet gekort. Ook heb je geen omkijken naar een contract of administratie: alles wordt door Incluzio Enschede geregeld. Rogier Visscher biedt persoonlijke ondersteuning en advies tijdens de volledige huurperiode.
Ook als woningzoekende betaal je geen inschrijfkosten. Door tijdelijk een kamer te huren (maximaal 12 maanden), krijg je in een vaak toch al hectische periode wat extra lucht en tijd om een andere woonruimte te zoeken. Het biedt wat rust en kan daarmee echt het verschil maken in een noodsituatie.
Op deze manier willen de gemeente en Incluzio Enschede samen met inwoners de druk op de woningmarkt verlichten, maar ook mensen de kans geven om een nieuwe start te maken.
Jij bepaalt wie er in jouw huis komt
Samen met Rogier kijk je wie er mogelijk in de kamer komt wonen. Maar jij beslist uiteindelijk! Het is jouw huis en dus belangrijk dat jij een goed gevoel hebt bij de kandidaat. Er wordt gekeken naar de voorkeuren, wensen en verwachtingen van jou als verhuurder, maar ook naar die van de huurder. Rogier organiseert meerdere gesprekken waarin je elkaar beter leert kennen. Bij wederzijds enthousiasme wordt een huurovereenkomst getekend voor maximaal 12 maanden.
Bij Onder de Pannen worden kamers verhuurd aan 1 persoon per woning. Het is dus niet mogelijk om als stel of gezin een kamer te huren.
Meer weten of je aanmelden?
Voor meer informatie en de voorwaarden neem je contact op met Rogier Visscher, Coördinator Onder de Pannen bij Incluzio Enschede: 06 11 38 61 90 of per e-mail op onderdepannen@incluzio.nl. Of kijk op www.onderdepannen.nl/enschede.